IMA online

Hét betrouwbare RI&E instrument

Maak uw RI&E met IMA online. Voor het maken van een volledige risico-inventarisatie & -evaluatie kunt u vertrouwen op de Inspectiemethode Arbeidsomstandigheden (IMA). 

RI&E maken

'Voor een RI&E ga ik altijd op bezoek'

21-11-2018

Hoe maken andere veiligheidskundigen hun RI&E's? Waar lopen ze tegenaan en waar letten ze extra op? In deze reeks spreken we gebruikers van de IMA. Deze keer Patrick van der Lem, hoger veiligheidskundige en eigenaar van HSE-Now in  Capelle aan den IJssel.

Van der Lem maakt RI&E’s voor allerlei verschillende bedrijven. De omvang varieert van vijftig werknemers tot (BRZO)-bedrijven van twintigduizend werknemers. ‘Het grote verschil tussen een groot en een klein bedrijf, zit hem in de doorlooptijd van veiligheidsveranderingen’, vertelt Van der Lem. 'Grote bedrijven hebben vaak een thematische veiligheidsaanpak voor meerdere jaren. Kleine bedrijven hebben hierin meer  flexibiliteit om knelpunten op te lossen, ook omdat ze relatief minder risico's kennen en minder mensen in dienst hebben.' Maar wat de maat van het bedrijf ook is: als Van der Lem een RI&E moet maken of herzien, gaat hij er altijd op bezoek. Vaak zelfs meerdere keren. 'Ik wil elke werkplek zien. Vanochtend was ik bijvoorbeeld om kwart voor zeven bij een klant om te zien hoe daar de werkoverdracht gaat. Als je dat niet doet, kun je geen goede RI&E opstellen.'

Leg het vast!

'Wat ik vaak tegenkom bij het toetsen van een RI&E is onduidelijkheid in de arbeidshygiënische strategie. Dan staat er bijvoorbeeld dat een werknemer kan worden aangereden met een heftruck. En dan geven ze als oplossing dat hij moet oppassen. Ja, daar heb je niet veel aan.

Ook let ik erop dat zaken worden vastgelegd in het veiligheidsbeleid. Zo besprak ik met een HR manager hoe het bedrijf omgaat met zwangere werknemers. Hij beschreef zijn werkwijze en die was geheel volgens de wet. Maar die werkwijze was niet geborgd in de RI&E, en daar heb ik een punt van gemaakt. Dan krijg je als tegenargument: ja, maar we doen het toch goed? En dan zeg ik: ja, maar je opvolger moet het óók goed doen. En misschien is die wel minder ervaren. Dan moet in het arbeidsomstandighedenbeleid wel vaststaan hoe het bedrijf hiermee omgaat.'

De samenwerking

'Het komt veel voor dat ik met veiligheidskundigen die in dienst zijn bij de klant, moet samenwerken. Hoe die samenwerking eruitziet, verschilt per keer. Meestal word ik ingeschakeld omdat ze de capaciteit niet in huis hebben om alles voor elkaar te krijgen. Dan zorg ik bijvoorbeeld voor de inventarisatie, en laat ik het regelwerk over aan de eigen veiligheidskundige. Hun reactie op mijn bevindingen verschilt. Soms zegt de veiligheidskundige, “ ik hoopte al dat je daarmee zou komen”. Maar ik kom ook dingen tegen waar ze niet zo blij mee zijn. Bijvoorbeeld als blijkt dat ze na een incidentenonderzoek de leermomenten niet vertalen naar beleid. Dat neem ik dan wel op in de RI&E.'

Plussen en minnen van de IMA

Waarom ik voor IMA heb gekozen? De kwaliteit is gewoon goed. Het programma stelt veel vragen, waarbij ik steeds de optie krijg om het een en ander toe te lichten voor de klant. Dat is heel belangrijk. Een nadeel is dat ik per vraag wil kunnen aangeven voor welke functie hij geldt, zodat ik later een functie-RI&E heb. Dat is bijvoorbeeld handig als de klant een nieuwe werknemer moet inwerken. Verder zou ik het fijn vinden als de lay-out helemaal in de stijl van de opdrachtgever zou kunnen. Nu moet je zelf handmatig de logo's enzo toevoegen. Hoe dan ook: als ik een compleet nieuwe RI&E maak voor een klant, doe ik dat dan ook het liefst met IMA. Tenzij ze erop staan dat ik een ander systeem gebruik.'

Lotte Hoes
Journalist