IMA online

Hét betrouwbare RI&E instrument

Maak uw RI&E met IMA online. Voor het maken van een volledige risico-inventarisatie & -evaluatie kunt u vertrouwen op de Inspectiemethode Arbeidsomstandigheden (IMA). 

‘De RI&E snel en makkelijk up-to-date’

15-11-2017

Hoe richten andere bedrijven hun RI&E in? Hoe gaan ze daar in de praktijk mee om? Die vragen beantwoorden we de komende tijd in een interviewreeks met gebruikers van de IMA. In dit eerste deel vertelt Jan van Noord hoe hij bij Unilever de RI&E’s van vier fabrieken, drie kantoren en één researchlaboratorium up-to-date houdt.

Jan van Noord is nationaal Safety, Health and Environment (SHE) manager bij Unilever Benelux. Samen met de SHE-managers per locatie is hij verantwoordelijk voor de gezondheid en de veiligheid binnen vier fabrieken, drie kantoren en één researchlaboratorium - goed voor ruim 3.000 werknemers. Hij vertelt hoe zij ervoor zorgen dat die allemaal dagelijks gezond hun werkplek verlaten.

Het gaat om de mensen
‘Elke locatie heeft zijn eigen SHE-manager,’ begint Van Noord. ‘Ik ben de SHE-manager die hen met elkaar verbindt. De managers op locatie dragen dan ook de verantwoordelijkheid over de RI&E’s die zij maken. Ik heb daar geen eindoordeel over te vellen, maar ik kan hen wel helpen door input te leveren. Een enkele keer maak ik samen met een van hen een RI&E, als diegene daarom vraagt. Ik wil per maand per locatie ten minste twee volle dagen aanwezig zijn, zodat ik weet wat er speelt op de werkvloer en dat mee kan nemen als mijn input voor de RI&E nodig is. En ik kom er om vertrouwen te kweken, zodat mensen het mij durven te vertellen als er iets mis is. Dat vind ik ook het belangrijkste aan dit vak; dat je het bedrijf kent en een relatie opbouwt met de mensen die je gaat helpen. Ik geloof niet echt in veiligheidsmanagers die werknemers strikte maatregelen opleggen, alleen maar zodat ze hun eigen targets kunnen halen. Het gaat om de mensen. Het behalen van de veiligheidscertificaten is ook belangrijk, maar dat komt op de tweede plaats.’

Verschillende locaties, verschillende richtlijnen
De risico’s op de werkvloer van Unilever lopen uiteen, voor kantoren gelden andere risico’s dan voor fabrieken en laboratoria. ‘In de fabrieken zijn we veel bezig met het contact met schoonmaakmiddelen. We hebben een speciaal hoofdstuk van de RI&E ingericht voor het in kaart brengen van het werken met ammoniak, dat in drie van de vier fabrieken als koelmiddel gebruikt wordt. Als tegenmaatregel volgen ons SHE-team en de operators die ermee werken speciale trainingen om te weten hoe we met ammoniak moeten werken en hoe we moeten reageren bij eventuele ongelukken. Onlangs hebben we ook nog een oplossing gevonden voor de routes van vorkheftrucks in een van onze magazijnen. Die kruisten de looproute van de werknemers op weg naar hun pauzeruimte. Nu laten we die looproute langs de wanden gaan, met een afhekking erbij. Voor onze kantoren hebben we andere RI&E’s. Onze kantoormanagers zijn bijvoorbeeld voor locatiebezoek vaak op de weg te vinden. Om ongelukken te voorkomen, is het voor hen verboden om hun smartphone te gebruiken als ze rijden. Ze mogen zelfs niet handsfree bellen. En ze moeten na elke twee uur rijden minstens een kwartier rusten. Ja, daarin gaan wij soms verder dan de wet voorschrijft.’

Altijd up-to-date door IMA
Om het aantal RI&E’s goed te managen, gebruiken de meeste SHE-managers binnen Unilever de Inspectiemethode Arbeidsomstandigheden (IMA). ‘Doordat ons bedrijf zoveel afdelingen kent, is de modulaire opbouw van IMA zo ontzettend handig,’ vindt Van Noord. ‘Je kan per soort locatie, of het nu een kantoor is, een fabriek of een laboratorium, aangeven welke onderdelen van een RI&E van toepassing zijn. En je kunt zelf een module maken! Ik heb er zelf een gemaakt voor onze buitendienst. Die bestaat uit mensen die op locatiebezoek gaan, zoals bij supermarkten, restaurants, pretparken en andere horecagelegenheden. Die verschillende soorten plekken moeten allemaal worden geanalyseerd, en dat kan heel handig als je zelf in kan vullen welke facetten je wilt analyseren. Wat ik nog meer fijn vind aan IMA, is dat het modulaire systeem ervoor zorgt dat je de RI&E makkelijk up-to-date kan houden. Dat is een verplichting volgens de Arbowet, vaak hanteert men een driejaarlijkse herziening. Maar eerlijk, voor bedrijven is dat veel werk. Een oplossing is om er een externe arbodienstverlener voor in te huren, maar zo iemand kent het bedrijf niet goed en dan kunnen er fouten insluipen. Doordat je met IMA snel zelf even een deel van een module kan aanpassen, ben je veel sneller en kan je de RI&E up-to-date houden. Dankzij IMA kunnen wij ons dus makkelijk aan de Arbowet houden. Wat ik minder vind aan de IMA, is dat je op geen enkele manier een gelikte uitdraai kan maken van je documenten. Als ik een afdelingsleider een PVA wil aanbieden, moet het er wel netjes uitzien. Het zou mooi zijn als het design wat strakker zou zijn en het mogelijk was om je eigen logo op het document te zetten.’

Naschrift redactie IMA:

Gebruik logo en de opmaak van IMA rapporten en plan van aanpak
Wanneer u in de IMA bij Mijn gegevens uw logo hebt geplaatst, verschijnt dit logo automatisch in de IMA rapporten. Wanneer u een rapport in uw eigen huisstijl wilt, download dan het rapport in Word. Met de optie Stijl wijzigen kunt u de rapportage heel snel wijzigen in uw eigen huisstijl. In het plan van aanpak in Word kunt met Stijl wijzigen alleen aan de koppen stijlen toevoegen. Het is lastig om een tabel met veel kolommen en soms ook veel tekst (automatisch) mooi op te maken in Word. Het plan van aanpak wordt overigens meestal gedownload in CVS(Excel). Bij veel gestelde vragen vindt u een instructie hoe u het plan van aanpak in Excel overzichtelijk kunt opmaken en printen. De CVS (Excel) downloads hebben geen voorblad met bedrijfsgegevens inclusief logo.